사랑하는 그대들에게.


Tite, Philip L. "Textual and Redactional Aspects of the Book of Dreams (1 Enich 83-90)." Biblical Theology Bulletin 31/3 (2001): 106-120. 아래 내용은 112쪽에서 가져옴.

 

This earthly destruction is also complemented with a cosmic judgment of seventy shepherds as well as a group of shepherds to keep account of the other, first, group of shepherds, making sure they note how many are killed by the first group beyond the allotted number permitted by God (89:61). Although the first group of shepherds likely refers to the nations used by God to bring judgment upon Israel-the reference to “seventy” alone indicates the nations of the world-the second group likly refers to an angelic or cosmic group of shepherds who keep records for future judgment. Davidson (104), however, holds that even the seventy shepherds are angelic beings set up by God to bring destruction to Israel. I am taking a slightly more cautious position, relating these shepherds to the nations of the world, an identification which is plausible given the number seventy. But the motif of angels standing over nations who war against one another should not be discounted (cf. Dan 10:10-14), and thus perhaps these seventy shepherds fit both Davidson’s angelic connection and my political connection.

 

본인은 입장은 70 목자는 '국가들'(the nations)이며, 그들의 행위를 기록하는 관찰자는 목자의 천상적 혼은 우주적 그룹으로 본다. 또한 70 목자의 천상적 존재를 주장하는 Davidson의 입장을 서술하며, 본인은 열방 가운데 70 국가를 가리키는 입장에 더 기운다고 밝힌다. 그런데, 마지막 결론에서는 천상적 존재를 지지하는 입장을 무시할 수 없다며, 70 목자는 Davison의 천성적 연결과 자신의 정치적 연결 모두 가능할거라는 입장으로 끝맺는다.

 

긍정적인 부분을 먼저 말하자면, 70 목자는 지상적 존재이고 관찰자는 천상적 존재라는 관찰이다. 현재 나는 한 장면에서 하나님은 서로 다른 차원의 존재들을 부르셨다고 보고 있다. 하지만 나는 Tite가 관찰자를 목자로 보는 견해는 납득이 되지 않는다. '목자의 천상적 혼은 우주적 그룹'이란 용어 자체가 생경하다. 난 그냥 천사로 봐야 한다는 입장이다.

 

정말 이해가 되지 않는 부분은 Davidson의 입장과 자신의 견해를 타협 혹은 융화하려는 시도이다. 내가 볼 때 두 입장은 섞일 수가 없다. 그냥 드는 생각은 저자 스스로 조심스럽게 자신의 입장을 밝히면서도, Davidson의 입장을 존중해주려는 차원에서 자신의 생각을 한 발 뒤로 빼준 모양새이다.

 

논외로, Tite는 노아와 모세의 변형을 다루면서 그들이 동물에서 사람으로 변했다고 진술한다. 하지만 그 존재가 실제로 사람인지 아니면 천상적 존재인지 다루지 않는다.

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